Pages

Powered By Blogger

Thursday, February 28, 2008

A friend in need....

Is a friend in deed.


CHAPTER 2 : How much do you trust your cyber pals?

  • 100%?
  • 80%?
  • 50%?
  • not at all!!
Macamana nk mula ekk...??

Okehh...macamana u all treat you cyber gengs? sekali dua borak...maybe nothing much to tell kan. Macamana kalau almost every day and nite you guys spend time together (virtually) and starting to share more and more things from personal to families, hobbies and interest, sad and happy moments, problem sharing ...bla..bla...bla...

After sometime, the relationship become stronger and closer as you guys share the same point of interest. Dari dunia virtual, masuk pulak ke alam nyata. Pegi gathering...masak2..makan2...jumpa anak2... makin lama makin rapat... rapat...rapat....Aduh, al-fenat lah main kias-kias nih....


TBC

===================================================================

RESULT :
11 org telah vote

7 org pecaya 50%
1 org pecaya 80%
3 org TAK PECAYA LANGSUNG! ----> dasatlah korang! hehe

Heheheh...kengkawan... I know what and who in your mind! Hehehe.... tak apalah, biarkan dia terbang bebas mencari erti hidup dan persahatan yang sebenar dan belajar menghargai dan menghormati orang lain. Anyway..from now on, kita kenal sapa yg ikhlas, siapa yg plastik.

Dimana pon kita berada, ingatlah : BERPIJAKLAH DIBUMI NYATA. BERKATALAH YG BENAR. JAUHILAH PERASAAN HASAD DENGKI YANG MEMAKAN DIRI.


Bila kita berbohong, jgn ingat orang lain dengan bodohnya akan percaya bulat-bulat apa yg kita kata. Ingat yer...Dunia sekarang ni hanya dengan satu 'click'. Sekali google, semua terbuntang depan mata. Jangan mudah terpedaya dengan pujian dan sanjungan teman2. Ia mungkin satu perangkap atau petaka yg bakal memusnahkan persahabatan. Apabila penipuan terbongkar, habislah segunung kebaikan yg selama ini kita tonjolkan. Benar kata pepatah, seribu kebaikan yg kita lakukan, boleh musnah bak debu berterbangan hanya dengan SATU PENDEDAHAN tentang PENIPUAN yang kita lakukan.

Apakah untungnya mereka-reka cerita yang tiada? Memperbesar-besarkan perkara yang kecil? Menokok tambah dengan keterlaluan sehingga ceritanya bertukar menjadi hikayat dongeng di akhir zaman?

Apakah kita rasa teman-teman kita terlalu bodoh untuk menilai mana yang palsu, mana yang tulen? Kononnya mendapat pujian dan teman2 bisa menjadikan kita idola yang punya dan lebih segala-galanya. Namun, siapa tahu..dibelakang MEREKA KETAWA BERDEKAH-DEKAH membaca hikayat dongeng yang kita reka?

Atau lebih teruk lagi...Teman-teman menganggap kita GILA atau KURANG WARAS? Hurmmmm....

Masih untung jika ada teman yang sudi menegur dan mendampingi dikala kepalsuan dan penipuan telah terbongkar. Apa salahnya mengaku salah dan merenung kesilapan diri. Manusia semakin lama semakin dewasa, maka berfikir dan bertindaklah selaku org dewasa. Melatah dan berkeras hati untuk menegakkan benang yang basah .
TERNYATA TIADA FAEDAH dan MENJATUHKAN lagi imej diri yang telah tercalar. Jangan bongkak dan perpendirian : Ahhh....aku tak rugi satu sen pon, kalau hilang teman2 seperti kalian! MasyaAllah..... Teman yg mulanya ikhlas....langsung tercalar dengan kata2 nista sedemikian rupa. Lantas terfikir, selama ini kita bersama-sama merentasi masa dan peristiwa, berkongsi suka dan duka dalam menempuhi alam rumahtangga ... APAKAH TIADA LANGSUNG; HATTA SEKELUMIT NILAI dalam persahatan itu?

kebenaran akan SENTIASA mengatasi kepalsuan
. Berkawan dan besahabatlah dengan aman dan ikhlas. Biarkan orang lain lebih dari kita dalam sesuatu hal. Mana mungkin kita semua sama, serupa dan setanding dalam semua segi kan? Mungkin ada yang nampak cantik dan dilimpahi kesenangan hidup...tapi siapa tau, dia punya seribu masalah lain yang sebenarnya tidak dapat menandingi kesenangan duniawi yg dimiliki. Dan siapa tau, pada zahirnya kita nampak kurang dari segenap segi tapi dalam hati nurani penuh dengan kebahagian dan keamanan. Manusia cenderung untuk merisaukan perkara-perkara yang bukan miliknya....keluh kesah apabila melihat apa yg kita miliki tidak seperti yang org lain miliki. Apabila apa yg kita miliki itu telah hilang...barulah kita sedar...betapa berharganya "yang telah hilang" itu...

p/s : Pesanan ni utk diri sendiri gakni. Suka sgt carik gaduh dgn laki. Heh!




Posted on : March 3rd, 2008@10.42pm





0 Scribbles:



Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker


Lilypie 2nd Birthday PicLilypie 2nd Birthday Ticker