Pages

Powered By Blogger

Friday, December 19, 2008

KUIH SEMPERIT USTAZAH PARIDAH

.
Ini pon Raya Haji punya cerita. Entry ni kira tribute to Ustazah Paridah aka Maktok si Mencah.

Sayer dan adik-beradik menggemuk membesar dgn kuih-muih hasil tgn emak. Masa kocik2 dulu hidup org bendang mcm kami mmg sempit sikit. Kalau tak buat sendiri kuih raya, melangutla tak merasa mkn biskut masa raya kan...

Sudah terlalu amat lama saya tak join mak dan adik2 buat kuih. Last sekali kami main tepek2, uli tepung rasanya masa 5-6 tahun lepas. Yg menten rajin buat biskut tiap2 tahun adalah adik saya A'ah (pastu dia meroyan kata badan gemuk sbb mkn biskut mak!)

Raya Haji kalini, saya join A'ah buat kuih semperit - OUR ALL TIME FAVOURITE!

Kuih lain tak ader tak apa, tapi semperit is wajibul ghunnah! Masa abg saya kat UK dulu pon, time raya kuih ni jugakla yg dia ngidam.

Rasanya sama jer mcm org lain punya resepi, cuma mak saya pakai tepung jagung (org lain biasa pakai tepung kastard) dan adunan ni campur dgn susu tin. Itu yang lemak berkrim tu. Masuk mulut terus cairr..perghh! setapawe yg saya bawak rawang baru2 ni, saya sorang jer yg ngap ngabihkan. Sebab tu blog MR dah senyap skang. Hahaha...


Adunan perisa vanilla (biasa)


Adunan cekelat


Lepas preettt picit, boh ceri bagi santek!


Dah la kaler golap, ceri lak kaler ijau..abih kelam. Takpa, janji sodappp....

.

0 Scribbles:



Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker


Lilypie 2nd Birthday PicLilypie 2nd Birthday Ticker