Pages

Powered By Blogger

Thursday, April 23, 2009

TUTORIAL SESAT DARI MAKCIK REHAN YG BUTA IT


.

Baru lepas tengok citer Keliwon. Ewww...seram mak! Dah lama tak tengok drama. Asyik kalah rebut remote astro dgn Aisyah dan Babah dia. Sama naik 2 beranak. Sorang hantu katun, sorang hantu bola. Tapi mlmni budak tu dah lalok dan tidur awal sebab mkn ubat. Harap2 dia tak bgn 'shift mlm' mcm malam semalam. Naik atas, bukak blog kejap. Takde idea nk update entry apa. Tetiba teringat pasal soklan yg Aznie tanya ptg tadi. Aznie tanya camana saya buat centre alignment utk both sidebars kat Blog Mencah ni.

Serius, saya pon tatau camana nk explain. Yang pasti saya godek kat HTML code dan buat byk 'try n error' sampai saya dapat apa yg saya nak. Saya hantam sampai lebam - yg penting JANGAN SAVE CHANGES. Preview dulu. Kalau OK, baru SAVE.

Memang sgt serabut mengadap HTML code ni. Saya ingin sekali membantu Aznie. So, saya screen capture HTML code saya untuk kajian Puan Aznie. Bear in mind yer Aznie, code kita mungkin berbeza susun aturnya - bergantung kepada template apa yg kita pakai. But I think ours maybe tak jauh sgt bezanya sbb kita pakai template 3 panel. Harap ini dpt membantu.



Scroll pelan2 sampai jumpa section 'Sidebar Content'


Dibawah ni saya copy n paste code under 'sidebar content'



/* Sidebar Content
----------------------------------------------- */
.sidebar h2 {
margin: 1.6em 0 .5em;
padding: 4px 5px;
background-color: #4c4c4c;
font-size: 100%;
color: $sidebarTitleTextColor;
text-align: center;
}

.sidebar ul {
margin: 0;
padding: 0;
list-style: none;
text-align: center;
}

.sidebar li {
margin: 0;
padding-top: 0;
padding-$endSide: 0;
padding-bottom: .5em;
padding-$startSide: 15px;
text-indent: -15px;
line-height: 1.3em;
text-align: center;
}

.sidebar {
color: #5a6f1b;
line-height:1.2em;
text-align: center;
}

.sidebar .widget {
margin-bottom: 1em;
text-align: center;
}

.sidebar .widget-content {
margin: 0 5px;
text-align: center;
}

/* Profile
----------------------------------------------- */
.profile-img {
padding: 4px;
border: 0px solid #999999;
text-align: center;
}

.profile-data {
font-weight: bold;
line-height: 1.3em;
font-size: 90%;
margin:0;
text-transform:uppercase;
letter-spacing:.1em;
text-align: center;
}

.profile-datablock {
margin:.5em 0 .5em;
font-size: 95%;
text-align: center;
}

.profile-textblock {
margin: 0.5em 0;
line-height: 1.3em;
font-size: 100%;
text-align: center;
}


Yang saya highlight kaler oren tu... saya hantam tukar semua kepada center! Maka dengan magiknya, alignment sidebar saya pon jadi center! Hihihihi....

Cuba Aznie try, tgok jadi tak.







0 Scribbles:



Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker


Lilypie 2nd Birthday PicLilypie 2nd Birthday Ticker