Pages

Tuesday, March 16, 2010

KAMPUNG KIDS




.
Baiklah.
Ini kisah anak-anak Pakcik Sepol di kampung baru-baru ini.
Aisyah sebijik-sejibun menurun perangai Babah dia masa kecik dulu... kuat memunggah!

Punggah lemari baju Tok Ayah tanpa rasa bersalah,
bila org dok kecoh2 kepelikan tengok baju dlm lemari yang tak pasal-pasal terburai keluar,
dia datang dgn muka tak bersalah sambil mengutarakan dialog mantap :
Apa dah berlakuni?

Tok Ayah gelak mengekek tak jadi nak marah.
Tak habis disitu.

Dia dapat gunting Mak Tok yang sangat tajam,
di acu-acu kat selimut Tok Ayah.
Tok Ayah gelak-gelak tengok gelagat dia.... 
sekali dia BETUL-BETUL GUNTING KAIN SELIMUT ITU!
berlubang hokay!

Lagi sekali Tok Ayah tak mampu nak marah....
Ooooppsss... Maaf! Saya tak sengaja...

Penat membuas dalam rumah, dia lari keluar ke beranda..
turun naik-panjat tangga sampai berpeluh-peluh...
Tok Ayah risau takut dia jatuh... dok asyik pegang dia takut tergelincir...

Tak suka dipegang-pegang, lantas dia 'sound' Tok Ayah...
seolah-olah suruh Tok Ayah bagi chance dia nk main tangga...
Rumah saya takde tangga la Tok Ayah....

Simen halaman depan umah dah retak2 dan berlubang,
dia duduk melepap sambil dok korek pasir celah2 simen...
Saya nak buat castle!


Ambik penyapu Mak Tok, 
sibuk dok menyapu sampah kat dapo. Bila Mak tok tegur...
No! No! No!
Jangan kacau saya!


Badan habis berbintat kena nyamuk... kena agas...
bila dah gatal merenyam sangat dia datang mengadu...
Mama, tangan saya bijik-bijik!

Kita sapu minyak TYT,
elok jer lepas sapu, gatal pon belum hilang,
dia sambung membuas semula....

Sudahnya, PS kata...
Biaq pi lah dia....!


Asyraf?
Taklah meragam sangat walaupun musim panas dan umah Tok Ayah tak ada aircond...
Tapi.... nak berbuai semedang dengan botol susu wajib bergentong dlm mulut
Hazablah Makcik mengenjut 24 jam. 
Asal buai berenti enjut, dia pun bukak loud speaker!

So, cuti 3 hari 2 mlm di kampung kali ini
kami tidak kemana-mana.... 
makan-tidur, makan-tidur semata-mata...
Anak-anak suka, mak bapak lagiiiiilah soka!

:P






InsyaAllah, pertengahan bulan April ni kita balik lagi...
i like!


0 Scribbles: