Pages

Powered By Blogger

Sunday, November 16, 2008

MENANGIS



Sat tadi suami saya baru jer bertolak pegi KLIA. We (me and Aisyah) gonna miss him so much. Saya mmg sentimental sikit bab2 nk berjauhan dgn family ni. (tambah lak laki sendiri kan?) Jenuh saya cover, pura-pura pegi dapo ambik air panas sbb tanak bagi Atuk Acan dan Nenek Onah nampak menantu dia tetiba 'jiwang karat'. Padehal kalau laki dok ada depan mata, ader jer mender nk dipasalkan. Hihihi...

Dulu masa mula2 kawin (sebelum ada Mencah) bila suami bagitau dia nk kena OS, saya mula tak keruan. Mula la 'feeling not well'. Gayanya mcm lah laki aku nk pi berperang kat Bosnia nun. Bila dah ada Mencah, kurang sikit saya punya 'rindu dendam' kat suami. Heh!

Being RAIHAN JURI, itulah saya. Saya memang selamba. Selagi orang tak kacau saya, I can be the bestest buddy to everyone. Suara saya kuat. Emosi saya hebat. Ketawa saya sungguh-sungguh dan menangis saya sungguh-sungguh. Kalau masa bergurau, saya bergurau sungguh-sungguh. Kalau saya sayang, saya sayang sungguh-sungguh. Kalau saya bergaduh, pastinya saya bergaduh sungguh-sungguh jugak!

Ada sorang teman penah cakap, Ko ni nampak mcm metal, tapi jiwa ko mak aiii....

Dari zaman kanak-kanak lagi, bila parents saya nk balik ke rumah nenek sebelah ayah (dan saya ditinggalkan sbb saya duduk dan bersekolah dgn Atuk sebelah mak), saya akan kesayuan. Walhal, umah nenek tu tak sampai setengah jam pon dr umah Atuk saya! Dan mak pak saya kdg-kdg sampai 2,3 kali seminggu dok ulang alik mai jenguk saya. Wakakaka...

Ok, maybe ada kisah dalam kisah tentang zaman kanak-kanak saya. Satu hari nanti, mungkin saya akan coretkan di sini.

Bila dh sekolah menengah, duduk asrama. Setiap kali nk balik ke asrama, pasti air mata saya merembes lagi dan lagi. Dari tingkatan 1 sampai ke tingkatan 5, kemudian sampai ke matrix dan sampai ke universiti. Tiap kali nk bertolak dr kampung, saya pasti menangis. Jangan lupa, kan saya katakan di awal tadi, ketawa saya sungguh-sungguh dan menangis saya sungguh-sungguh! Dengan baju sekolah, kasut sekolah, beg skolah, naik bas sekolah - saya menangis sampai hidung tersumbat, mata bengkak, hingus meleleh-leleh. Mak saya pon sama naik jugak, menangis sampai tak boleh becakap! Wakakaka...genetik agaknya!

Sampai sekarang, saya dah jadi bini orang, mak orang - kalau time nk berangkat dari kampung, masa tgh nk angkut beg bubuh dlm boot keter, air mata saya dah start merambu! Ada geng pulak tu kan... mak saya lah sapa lagi. Bila dah salam, cium tgn, peluk2 lagilah terhinggut-hinggut badan punya dok sakan menangis. Sama naik 2 beranak!

Saya menangis bukan masa sedih jer. Ini yang payah ni...

Kalau saya geram dan marah, saya menangis jugak. Sebab tu kalau saya kecik hati dengan suami, saya tak bercakap apa2. Sebab kalau saya bercakap pon, nnt suami saya tak paham apa yg saya cakapkan. Abih, dah becakap sambil tersedu sedan, sapalah yg paham kan?

Jiwa 'metal' saya cukup mudah tersentuh when it comes to family matters. Tengok muka ayah dan mak yg dah dimakan usia pon saya boleh meleleh air mata. Adakala, sambil bercakap dgn mak ayah dlm telefon pon saya menangis jugak. Dapat mms gambar anak saudara yg baru lahir pon saya menangis. Padehal budak tu sikit punya semangat, badan sihat walafiat. Terharu barangkali. Kalau tengok drama swasta yg sedih-sedih tak payah ceritalah. Lencun bantal dibuatnya. Tapi bukan sinetron indon atau filem Hindustan yah!

Pujangga mengatakan, biar kita banyak menangis dari banyak ketawa kan? Abih, saya ni sama naik ketawa dan menangisnya, apa kes eh?


.

0 Scribbles:



Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker


Lilypie 2nd Birthday PicLilypie 2nd Birthday Ticker